Monday, October 08, 2007

IQRO - bacalah

Di puncak Gunung Hira,
- sebelah utara Mekah -
terletak sebuah gua,
gua hira.
Malam ini, 17 Ramadhan 14 abad yang lalu,
Jibril datang dan berkata:
“Bacalah !”
Jawab Nabi, ”Aku tidak pandai membaca.”
Kata Nabi selanjutnya menceritakan,
Aku ditarik dan dipeluknya sehingga aku kepayahan.
Kemudian aku dilepaskannya dan disuruhnya pula membaca.
“Bacalah !” katanya.
Jawabku, “Aku tidak pandai membaca".
Aku ditarik dan dipeluknya pula sampai aku kepayahan.
Kemudian aku dilepaskannya dan disuruhnya pula membaca,
”Bacalah!”
Kujawab,”Aku tidak pandai membaca.”
Aku ditarik dan dipeluknya untuk ketiga kalinya,
kemudian dilepaskannya seraya berkata:
“Iqra bismi rabbikalladzi khalaq.
Khalaqal Insana min ‘alaq
Iqra! Wa rabbukal akram,
alladzi allamal bil qalam,
allamal insaana maa lam ya'lam
(Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menjadikan.
Yang menjadikan manusia dari segumpal darah.
Bacalah! Demi Tuhanmu yang Maha pemurah.
Yang mengajarkan manusia dengan perantaraan kalam.
Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya)
Malam itu wahyu pertama diturunkan...
Friday, 28 September, 2007 2:09 PM

No comments: